Porady dotyczące pielęgnacji stóp

Wysokie stężenie cukru we krwi może spowodować uszkodzenie nerwów, które z kolei może prowadzić do utraty czucia w stopach. To zwiększa podatność na urazy i zakażenia stóp. Rany mogą się nie goić i mogą rozwijać się owrzodzenia stóp, które nieleczone mogą prowadzić do amputacji.

Aby uniknąć powikłań, należy postępować zgodnie ze wskazówkami:

  1. Codziennie kontroluj swoje stopy:
    • Staraj się to robić codziennie o stałej porze, np. gdy zdejmujesz buty/kapcie przed snem. Sprawdź stan stóp, pięt, paznokci i skóry między palcami.
    • Przyjrzyj się, czy nie masz skaleczeń lub pęcherzy, wysypki, odcisków, obrzęku, zakażeń lub grzybicy paznokci.
  2. Codziennie myj stopy:
    • Stosuj łagodne mydło i letnią wodę.
    • Myj stopy nie dłużej niż 5 minut; nie mocz ich, aby nie powodować przesuszenia skóry.
    • Dokładnie wysusz stopy miękkim ręcznikiem, szczególnie między palcami.
    • Po kąpieli lub myciu stóp nałóż na nie krem nawilżający, z wyjątkiem skóry między palcami, gdzie wilgoć może powodować rozwój drobnoustrojów.
  3. Dbaj o paznokcie:
    • Jeśli musisz obciąć paznokcie, zrób to po umyciu i wysuszeniu stóp, gdy paznokcie są bardziej miękkie i ich obcinanie jest bezpieczniejsze.
    • Wygładź krawędzie pilniczkiem do paznokci, aby zapobiec ich wrastaniu w skórę.
    • Zasięgnij pomocy lekarza, jeśli nie widzisz paznokci, nie możesz ich dosięgnąć, nie masz czucia w stopach bądź jeśli Twoje paznokcie są grube i wrastają w skórę.
  4. W przypadku ran, pęcherzy, podrażnień, pęknięć lub odcisków nie próbuj ich samodzielnie usuwać za pomocą żyletek, plastrów na odciski ani produktów usuwających zrogowacenia:
    • Zastosuj łagodny środek dezynfekujący i nałóż sterylny opatrunek.
    • Poproś swojego lekarza o pomoc, w tym o skierowanie do podologa.
  5. Chroń stopy przed przegrzaniem i zimnem:
    • Nie stosuj zimnych ani gorących okładów bezpośrednio na stopy. Wrażliwość Twoich stóp jest obniżona, możesz nie zauważyć u siebie skaleczeń lub pęcherzy.
  6. Zawsze noś wygodne obuwie i skarpetki bezuciskowe:
    • Nigdy nie chodź boso – nawet w domu.
    • Nowe buty powinny być wygodne już w momencie zakupu – staraj się kupować obuwie późnym popołudniem lub wieczorem, gdy stopy są bardziej spuchnięte.
    • Po zakupie nowych butów przez pierwsze dni noś je przez 1 do 2 godzin dziennie.
    • Wybieraj bawełniane lub wełniane skarpetki, żeby chronić stopy przed wilgocią.
    • Przed założeniem obuwia sprawdź wnętrze buta. Upewnij się, że wkładka leży równo, a w środku buta nie ma kamyków i żadnych innych przedmiotów, które mogłyby spowodować uraz lub podrażnienie.
    • Noś obuwie podtrzymujące i chroniące stopę – unikaj sandałów, butów z odkrytą piętą lub palcami oraz znoszonego obuwia.

Rzuć palenie – tytoń zmniejsza dopływ krwi do stóp, co może prowadzić do problemów ze stopami.

4.6
Ten artykuł oceniły 5 osoby .