Wpływ diety na poziom cukru we krwi

Węglowodany
Większość węglowodanów wpływa na poziom glukozy we krwi. Dawkowanie insuliny jest zazwyczaj dostosowane do spożywanych pokarmów, szczególnie węglowodanów. Świadomość, jakie produkty zawierają węglowodany i jaką ilość węglowodanów zawierają poszczególne posiłki, pomaga w kontroli glikemii. Węglowodany powinny być składnikiem każdego posiłku. Zaleca się spożywanie takich źródeł węglowodanów, jak warzywa, owoce i produkty pełnoziarniste (o wysokiej zawartości błonnika), a nie produktów węglowodanowych z dodanym tłuszczem, cukrem lub solą.

Białka
Białka są bardzo ważnym elementem zbilansowanej diety, gdyż pomagają wyeliminować uczucie głodu. Ponadto nie zwiększają poziomu glukozy we krwi tak jak węglowodany. Aby uniknąć nadmiernego przyrostu masy ciała, należy kontrolować ilość białek przyjmowanych podczas posiłków. U osób z cukrzycą typu 2 białka przyspieszają działanie insuliny, zatem nie zaleca się leczenia niskiego poziomu glikemii za pomocą białkowych koktajli lub mieszanek.

Tłuszcze
Tłuszcze są ważnym elementem zbilansowanej diety, w szczególności oliwa z oliwek lub tłuste ryby.

Pięć grup produktów spożywczych
Niektóre osoby obawiają się, że po rozpoznaniu cukrzycy nie będą już mogły jeść ulubionych potraw. Rozpoznanie cukrzycy nie oznacza, że nie można już cieszyć się smacznymi posiłkami ani że trzeba zrezygnować z ulubionych potraw.

Życie z cukrzycą oznacza konieczność spożywania regularnych, zdrowych posiłków, skomponowanych z następujących pięciu grup produktów:

  1. Zboża i skrobia
  2. Warzywa
  3. Owoce
  4. Mleko i nabiał
  5. Mięso

Zdrowe odżywianie
Twój dietetyk lub edukator diabetologiczny może pomóc Ci w opracowaniu odpowiedniego planu żywienia, który będzie pasował do Twojego stylu życia.

Oto kilka zasad zdrowego odżywiania:

  • Zdrowe odżywianie dla chorego na cukrzycę to zdrowe odżywianie całej rodziny.
  • Rozplanuj regularne posiłki, w odstępach nie dłuższych niż 6 godzin, począwszy od śniadania, przez obiad, po kolację.
  • Jedz różne produkty podczas każdego posiłku, w tym zdrowe tłuszcze, chude mięso lub białka, produkty pełnoziarniste i chudy nabiał.
  • Wybieraj produkty bogate w błonnik, takie jak owoce, warzywa i produkty pełnoziarniste możliwie jak najczęściej, np. ciemne pieczywo, otręby, makaron razowy i brązowy ryż.
  • Wypróbuj zamienniki mięsa, takie jak soczewica, fasola lub tofu.
  • Wybieraj niesłodzone napoje, takie jak woda, niesłodzona herbata lub kawa.
  • Stosuj zamienniki cukru (np. stewię, syrop klonowy, miód).

Wizualizacja wielkości porcji: to leży w Twoich rękach
Twoje wybory produktów i ilość spożywanego jedzenia mają wpływ na stężenie glukozy we krwi. Jeżeli jesz więcej, niż Twój organizm potrzebuje, Twój poziom glikemii wzrośnie. Aby wspomóc leczenie cukrzycy, musisz uważać na to, co jesz i w jakiej ilości. Prawidłowe określenie wielkości porcji jest ważną umiejętnością. Na szczęście dysponujesz już odpowiednim narzędziem – własnymi dłońmi.

Kanadyjskie Towarzystwo Diabetologiczne4 sugeruje stosowanie takich wielkości porcji jako wytycznych:

Kanadyjskie Towarzystwo Diabetologiczne4 sugeruje stosowanie takich wielkości porcji jako wytycznych

Zmierz poziom glukozy we krwi przed posiłkiem i dwie godziny po jego spożyciu, aby sprawdzić, jak wybrane przez Ciebie produkty i wielkość porcji wpływają na poziom glikemii.

Pamiętaj, że nigdy NIE NALEŻY:

  • opuszczać posiłków,
  • spożywać ciężkich i tłustych posiłków,
  • spożywać potraw z dużą zawartością soli,
  • wybierać produktów o wysokiej zawartości cukru (wysokim indeksie glikemicznym), takich jak ciasta, placki, pączki, słodzone musli, miód, dżem, galaretka, lody lub cukierki,
  • wybierać napojów słodzonych cukrem, takich jak napoje gazowane i soki owocowe,
  • dodawać cukru do potraw.

Zdrowe zakupy
Przed zakupami:

  • Zaplanuj swoje posiłki na kilka dni (do tygodni) i wkomponuj w nie zróżnicowane produkty z kilku grup.
  • Przygotuj listę artykułów spożywczych na podstawie swojego planu posiłków.

W sklepie spożywczym:

  • Przynieś swoją listę i kupuj tylko te produkty, które zapisałeś/-aś.Tutaj możesz pobrać listę zdrowych zakupów dla diabetyka
  • Nigdy nie rób zakupów, gdy jesteś głodny/-a, ponieważ możesz wybrać niezdrowe produkty pod wpływem impulsu.
  • Rób zakupy w dziale warzyw i owoców; to tam znajduje się „prawdziwa żywność” w przeciwieństwie do żywności konserwowanej.
  • Unikaj słodzonych napojów gazowanych, słodyczy i chipsów.
  • Sprawdzaj etykiety artykułów spożywczych, które pomogą Ci dokonać zdrowych wyborów żywieniowych.

Zdrowe posiłki poza domem
Rozpoznanie cukrzycy nie oznacza, że nie możesz już cieszyć się wspólnymi posiłkami poza domem z rodziną lub przyjaciółmi. Nawet idąc do restauracji, możesz kontrolować to, co jesz.

Oto kilka szybkich porad dotyczących posiłków poza domem:

  1. Nie jedz chleba w oczekiwaniu na posiłek. Zamiast tego zjedz lekką przekąskę przed wyjściem do restauracji, np. chrupiące, świeże warzywa, świeże owoce lub niesolone orzechy.
  2. Wybieraj sałatki zamiast bufetów typu „zjedz, ile możesz”.
  3. Sam/a dopraw swoją sałatkę – poproś, aby sos do sałatki podano Ci oddzielnie, żebyś mógł/mogła użyć tylko taką ilość, jakiej potrzebujesz; wybieraj sosy niskotłuszczowe lub winegret zamiast sosów kremowych/na bazie majonezu.
  4. Poproś o inny rodzaj przyrządzenia potrawy niż w menu – o produkty gotowane na parze, grillowane, pieczone lub z rusztu zamiast smażonych potraw z menu, a także wybieraj sałatki lub warzywa gotowane na parze zamiast ciężkich przystawek, takich jak frytki.
  5. Kontroluj wielkość porcji. Poproś o porcję wielkości przekąski lub podziel dużą porcję na pół; podziel się nią lub zabierz resztę do domu.
  6. Unikaj ciężkich, bogatych w cukier deserów na koniec posiłku.
  7. Zrelaksuj się i delektuj potrawami podczas pobytu w restauracji. Pamiętaj, żeby przerwać jedzenie, gdy zaczniesz odczuwać sytość.
  8. Jedz przed godziną 20.00 i wygospodaruj trochę czasu po posiłku na przyjemny spacer ze swoimi przyjaciółmi lub rodziną.



4. Portion Guide – Canadian Diabetes Association: www.diabetes.ca. Dostęp w dniu 4 kwietnia 2016 r.

4.65
Ten artykuł oceniły 20 osoby .